PS - årets UF-skola i Halland!

Måndagen den 4 september prisades Peder Skrivares skola då skolan under Ung Företagsamhets lärarkickoff, fick ta emot utmärkelsen ”Årets UF-skola i Halland 2016/2017”. Priset delades ut av Ung Företagsamhet i Hallands ordförande; Magdalena Johansson.

Motivering:

Med ett väl etablerat arbete med UF-företagande på skolan i över 20 år och med en ständig vilja och driv att utveckla UF-företagandet dels genom att få igång UF-verksamhet på fler program, men också genom att ta UF-företagandet utanför Sveriges gränser där eleverna får bedriva en del av sin verksamhet i en internationell miljö, är skolan en värdig vinnare av titeln Årets UF-skola 2016/2017.

Med ett UF-team på skolan med lärare, skolledare och utvecklingsledare bedrivs arbetet och samarbetet med UF-företagande på skolan med stor framåtanda. Skolan anordnar flera aktiviteter som främjar elevernas företagande under deras UF-år med allt från Business Lab och rådgivarkvällar till företagarpaneler.

Skolan tar alla chanser att lyfta fram sina UF-företag och arbetet kring UF-företagande. Det gäller i lokal media, sociala medier, skolans hemsida och via det lokala näringslivskontoret.

2017-09-05Jonas Mollberg

 ungföretagsamhet  skola-arbetsliv  entreprenörskap

Claes är regionsmästare i VVS

Claes Tilgård 14LAR vann Regionsmästerskapet 2017 i VVS för tredje årselever.

Skolmästare från förstklassiga skolor har deltagit i en praktisk tävling som genomförts i 7 regioner under vecka 11 och 12. Regionmästerskapet anordnas under en dag på en förstklassig skola och tävlingen består av två olika praktiska uppgifter.



2017-03-23Jonas Mollberg

 skola-arbetsliv  tävling  vvs

Ny maskinförarutbildning på Peder Skrivares Skola!

Den nya maskinförarutbildningen på Peder Skrivares Skola i Varberg sker i samarbete med Maskinentreprenörerna och med moderna maskiner från Caterpillar. Foto: ME

Höstterminen 2017 drar Peder Skrivares Skola i Varberg igång inriktningen anläggningsfordon inom Bygg- och anläggningsprogrammet. Utbildningen startas i nära samarbete med ME-skolan, skolan kommer utvecklas till ett ME-utbildningscenter för maskinentreprenörer i regionen. Peder Skrivares Skola är ett väletablerat gymnasium med flera yrkesinriktade utbildningar.

För vidare information kontakta:
Tobias Ramstedt, Rektor, Peder Skrivares Gymnasieskola, tfn: 070-6388472
Tomas Lindberg, projektledare skolutveckling på ME, tfn: 076-5173540 
Per Ek, Regionchef, ME Södra, tfn:0708-101959

Läs mer

2017-02-09Jonas Mollberg

 skola-arbetsliv  fordons-och-transportprogrammet

Hur funkar jobbskuggning?

Jobbskuggning är en av metoderna som Peder Skrivares Skola (PS) använder för att förbereda eleverna för ett framtida arbetsliv. Jobbskuggning genomförs på samtliga PS studieförberedande program. Syftet är att ta reda på mer om vad ett visst yrke innebär, hur det går till på en arbetsplats eller inom en viss bransch. Eleven får också fördjupade kunskaper inför sina kommande studier och yrkesval. Jobbskuggning innebär att eleverna följer med i det dagliga arbetet på en arbetsplats under en vecka. Eleverna ska under veckan arbeta med olika uppgifter som redovisas i skolan i slutet av veckan.

Detta är en möjlighet för det lokala arbetslivet att presentera sig som framtida arbetsgivare. Arbetsplatserna bjuds också in till redovisningen.

Vi har pratat med Martin El Raii som går sista året på Naturvetenskapsprogrammet. Martin jobbskuggade på dialysavdelningen på Varberg Sjukhus.

– Vår utbildning är väldigt teoretisk och det var jättenyttigt att komma från skolan under veckan och testa något nytt. Jag lärde mig många saker om arbetslivet, säger Martin.

– En av sakerna jag gjorde under veckan var att fråga runt hur personernas väg var till att bli anställd på dialysen. Det kunde se väldigt olika ut. En sköterska berättade att hon hade gått Vård- och omsorgsprogrammet och utbildat sig till undersköterska, vidareutbildat sig och hade nu planer på att bli läkare. Man kan komma hur långt som helst även efter ett yrkesprogram.

En av uppgifterna som eleverna skulle ta reda på under veckan var vilka yrken som fanns representerade och hur samarbetet fungerade.

– Alla yrkesroller var som en pyramid. Alla yrken var lika viktiga. T ex om inte lokalvårdaren fanns och fixade till lokalerna hade det inte gått att genomföra operationer där sköterskorna och läkarna arbetade. Alla visade stor respekt för varandras arbete och hade stor yrkesstolthet, säger Martin.

En annan uppgift var att eleverna skulle fundera vilka kompetenser som behövs inom området.

– Jag har alltid velat bli läkare. Nu har jag betydligt bättre koll på hur det funkar på riktigt. Jag har genom veckan fått en betydligt bättre bild av yrket och är nu väldigt sugen på att plugga vidare till läkare och säker på att mitt val är rätt. Hade vi inte haft jobbskuggningen hade jag varit mycket mer osäker på mitt val.

Jag inser nu att det finns väldigt många olika slags läkare. Det jag gillar med yrket är att det också är väldigt socialt och man får mycket kontakt med olika människor.

– Det kändes som avdelningen jag var på var som en stor familj. Arbetsdagen började med ett morgonmöte. Därefter hade personerna olika arbetsuppgifter men sedan träffades man för att fika och luncha. Det kändes som jag också blev en del av familjen, avslutar Martin.

Pär Wiik, skola-arbetslivsutvecklare, Varbergs Kommun

2017-02-06Jonas Mollberg

 naturvetenskapsprogrammet  jobbskuggning  skola-arbetsliv

PS Vinner Utmärkelsen 2016!!

Nu är det avgjort. PS är vinnare av Utmärkelsen 2016, i kategorin gymnasium och för bästa kvalitet och samverkan i skola-arbetslivskontakter.

Juryns motivering

”Gymnasiet arbetar regelbundet och systematiskt med entreprenöriellt lärande och värdeskapande projekt där nära samverkan med yrkeslivet sker. Skolan arbetar långsiktigt dels genom branschdagar för åk 1 med inbjudna representanter från arbetslivet i syfte att inspirera och ge kunskap, dels med yrkesdagar i åk 2 för att ge en inblick i arbetsmarknaden och yrken, samt med jobbskuggning i åk 2 och 3 där elever på studieförberedande program får följa yrkesföreträdare under en vecka.
Gymnasieskolan har ett nytänk där ett exempel är en kompetensbytardag där lärare och SYV på skolan utbyter kompetenser med det lokala näringslivet. Ett annat exempel är den mötesplats på skolan som är öppen i syfte att ge eleverna inblick i olika branscher och yrken.”

Stort Grattis!

2016-12-01Jonas Mollberg

 entreprenörskap  skola-arbetsliv

Varbergsgalan

PS har för andra året delat ut priset "Årets samarbete för framtiden". 2016 års pris gick till Isabelle och Kjell Simonsson på kommunikationsbyrån Paraiba AB.

Företaget engagerar sig i värdeskapande projekt där elever på Samhällsprogrammets mediainriktning får arbeta med skarpa case i samarbete med Paraibas kunder. De tar också emot elever på jobbskuggning och är varje år rådgivare till flera UF-företag.

Grattis Paraiba!

2016-10-26Jonas Mollberg

 samhällsprogrammet  skola-arbetsliv  entreprenörskap

Mästarnas mästare - Västkustens mästare

I torsdags tillbringade Samhällselever, inriktning beteendevetenskap en härlig eftermiddag på stranden tillsammans med bland annat Patrik Sjöberg och Kenneth Andersson. Det var dags för Västkustens Mästare.

Eleverna hjälpte det organiserade eventföretaget att hålla ordning och koll vid de olika tävlingsmomenten.

Elevernas arbete bedömdes av deras lärare i Kommunikation Kristina Lindahl Andrén.

2016-09-05Jonas Mollberg

 skola-arbetsliv  samhällsprogrammet

Ringhalspriset 2016


Årets Ringhalspris går till gymnasiestudenterna Hannes Karlsson, Clara Charlesson, Oscar Blommegård, Oliver Brink och Rawan Alkattan (på prisutdelningen saknades Oliver Welin Odeback).

Ringhalspriset

Ringhalspriset delas ut varje år till de elever som når bäst resultat i nationella prov i matematik, fysik och kemi. Priset är 1 000 kronor, en blomma – och ett sommarjobb på Ringhals till vinnarna.

Ringhalspriset syftar till att uppmana och uppmuntra elever att läsa vidare efter gymnasiet och skaffa sig en högre utbildning – helst som ingenjör, civilingenjör eller inom annan teknisk utbildning som Ringhals efterfrågar nu och i framtiden.

Pristagare:

Matematik:
1. Clara Charlesson, 13NAA
2. Oliver Welin Odeback, 13NAA
3. Hannes Karlsson, 13NAB

Fysik:
1. Hannes Karlsson, 13NAB
2. Oliver Brink, 14NAB
3. Oscar Blommegård, 14NAB

Kemi:
1. Oscar Blommegård, 14NAB
2. Rawan Alkattan, 14NAB
3. Oliver Brink, 14NAB

2016-06-13Jonas Mollberg

 ringhals  skola-arbetsliv  matematik  fysik  kemi

Jobbsökarutbildning

En av metoderna vi arbetar med på PS-gymnasiet, för att stärka våra elever inför arbetslivet, är att ge förstärkt jobbsökarkunskap. Utbildningen genomförs på samtliga yrkesprogram i åk 2 eller 3 i samarbete med rekryteringsföretagen Lernia, Speed och Coast Consult. Jobbsökarutbildningen för de studieförberedande programmen genomförs av svenska- och engelskalärarna som under året också fått utbildning av bemanningsföretagen.

Utbildningen för yrkesprogrammen startar med en föreläsning som ger information om:

– Vad är ett bemanningsföretag?
– Platsannonser
– Personligt brev
– CV
– Anställningsintervju

Eleverna ges sedan möjlighet att söka ett fiktivt arbete genom att skriva CV och personligt brev. Därefter sänder eleverna ansökningshandlingarna till rekryteringsföretaget för feedback. Någon vecka senare får eleverna tillbaka sitt CV och personliga brev med synpunkter och kommentarer. Eleverna får också möjlighet att träffa rekryteringsföretaget för att ställa ytterligare frågor.

– Det här är något vi absolut vill fortsätta med. Det är ett bra sätt att samarbeta med näringslivet på, det skapar stort värde för våra elever. De flesta har aldrig skrivit ansökningshandlingar och nu får alla möjlighet att få fram något de kan ha glädje av i många år, säger Christer Lotzner, lärare på Bygg och Anläggningsprogrammet.

– Detta är jättekul, det ger oss massvis av ny energi. Vi saknade en sådan här aktivitet när vi själva gick i skolan och det känns bra att ge tillbaka nu, säger Arben Tulla och Jessica Andersson från Lernia.
– Vi tycker också det är viktigt att ge kunskap om bemanningsbranschen som också är en arbetsgivare som kanske inte alla känner till. Byggeleverna, som vi har genomfört utbildningen med, har i de flesta fall gjort ett kanonjobb med sitt CV och personliga brev.


- Vi skulle kunna anställa de direkt, fortsätter Arben och Jessica. Några elever har saknat motivation då de redan har en anställning klar till sommaren. Med de eleverna blir det ett bra samtal där vi och lärarna förklarar att om några år kan det vara lågkonjunktur och då kan ett bra CV vara skillnaden mellan anställning och arbetslöshet, avslutar Arben och Jessica.

2016-05-20Jonas Mollberg

 entreprenörskap  skola-arbetsliv

PS i nytt samarbete med Cycleurope

PS-skolan presenterar nu ett nytt samarbete tillsammans med Cycleurope. Cycleurope är en företagskoncern med varumärken som Monark, Crescent och Bianchi. Samarbetet innebär att två klasser på Teknikprogrammets åk 3 påbörjar ett teknikutvecklingsprojekt där de får möjlighet att ta fram nya komponenter till cyklar.

Efter 49 minuter på länken nedankan du höra ett reportage från Radio Halland.

Lyssna »

2016-03-01Jonas Mollberg

 skola-arbetsliv
Sida 3 av 4