Starka prestationer av PS Vindsurfingelever på SM!

Motala stod som värd för årets SM i KONA-klassen. Alla PS 11 NIu-vindsurfingelever deltog och gjorde starka insatser. Det var ett år sedan eleverna var på tävling och alla var taggade inför uppgiften. Alla eleverna är juniorer och tävlar mot de bästa seniorerna i Sverige.

Bäst lyckades Jesse Sobovitch och Filip Andersson på herrsidan. Med minsta möjliga marginal missade Jesse pallen. En fjärdeplats totalt kunde mycket väl varit ett silver. Filip skuggade Jesse på en 5:e plats.

Näst bästa dam blev Lovisa Toft med en 9 plats totalt. Mycket bra seglat av Lovisa som om hon inte blivit påseglad i ett race kunde hamnat högre upp. Lovisa blev 3:a bland Juniorerna. Tuva -Lisa Arkemar blev 3 totalt ibland damerna precis före Fanny Winberg som gjorde en mycket bra tävling. Övriga tjejer visade att träningen gett resultat och Ellen Bramfors, Louise Dohrman och Matilda Persson seglade riktigt bra de också och hamnade runt 20 plats. Pelle Huldén hamnade i ett av racen på 5:e plats men hade lite mtrl problem de sista racen och kunde inte riktigt göra sig själv rättvisa. Pelle hamnade ändå på en fin 10:e plats totalt. Nybörjarna Noa Sågerås och Hugo Hulldén fick kämpa hårt i sin första tävling någonsin, men liksom övriga seglare återvände de till Varberg rika på erfarenheter och upplevelser!

2020-09-01Jonas Mollberg

tävling  niu  vindsurfing  idrottsprofiler

Stora framgångar för PS vindsurfingelever på VM i vindsurfingklassen KONA!

Lovisa Toft

Markus Walter.

Fler bilder

Sammanlagt 11 vindsurfingelever, tre tjejer och 8 killar, från Peder Skrivares skola har deltagit i årets VM. Det har varit en fantastisk möjlighet för eleverna att mäta sig med de bästa i världen i Kona-klassen. Sammanlagt deltog över 60 seglare från fem kontinenter och 14 länder. Bland deltagarländerna finns bland annat USA, Nya Zealand, Kina, Tyskland och Ukraina.

Alla elever har utvecklats mycket, fått många erfarenheter och många härliga minnen från en fantastisk vindsurfingarena. Gardasjön är eftertraktad som tränings- och tävlingsplats bland både vindsurfare och seglare från hela världen. Omgivningarna och många hundratals vindsurfare och seglare av världsklass inspirerade eleverna till riktigt bra insatser!

Alla är värda att nämna, men den som placerade sig högst i resultatlistorna var Lovisa Toft som tog bronsmedaljen i damklassen, tätt följd av Angelina Flores på 4:e plats! Lovisa är bara 17 år men tävlar ihop med seniorerna i både herr och damklass!

Jesse Sobovitch placerade sig på en 4:e plats i ungdomsklassen U-18. Jesse hade endast 3 duktiga Amerikaner framför sig! Lovisa och Jesse går bara första året i NIU Vindsurfing.

Bäst av alla svenskar totalt blev Marcus Walter som hamnade på en 6:e plats overall. Fantastiskt bra gjort!! Marcus gick ut NIU-vindsurfing i våras och funderar nu på vilken väg han skall ta vidare i vindsurfingvärlden. Marcus har även provat att tävla i Vindsurfing-Foil och Vindsurfing-slalom. Men Marcus har också en stor kapacitet i vågsegling! Vi får se vad han väljer!!

/Coach Per

2019-08-19Jonas Mollberg

tävling  vindsurfing  idrottsprofiler

Topprestationer av PS-elever på Vindsurfing SM!

Marcus Walter och Matilda Ahlberg

Gustav Jansson, Anton Lindroth, Albin Olander och Markus Walter.

Fler bilder

Marcus Walter på en 3:e plats och Matilda Ahlberg bäst på damsidan, dessutom ytterligare 3 st elever bland de 10 bästa herrarna. Fantastiskt bra av våra juniorer på ett senior SM. Marcus hamnade på samma poäng som segraren och silvermedaljören över de 7 genomförda seglingarna samma antal segrar som de båda, men poängsystemet skiljde deltagarna mha antal andraplatser!

Det var 12 elever från Vindsurfing-NIU som under helgen deltog i Vindsurfing SM. Tävlingen avgjordes i år i Lidköping under stundtals mycket tuffa förhållande. Alla 12 eleverna gjorde ett mycket bra SM även om de nya eleverna hamnade längre ner i resultatlistan. Pelle Huldén lyckades tillsammans med Jesse Sobovitch bäst av de nya Niu-eleverna med en 14 respektive 16:e plats! Angelina Flores hamnade på tredje plats bland damerna! Imponerande segling av nybörjarna i tuffa förhållande!

På lördagseftermiddagen blåste det stundtals runt 15m/s, då kunde endast 8 av de 30 deltagarna på SM klara av att tävla. Imponerande nog var fyra av dessa från PS! Förutom Marcus även Gustav Jansson, Anton Lindroth och Albin Olander! Mäktigt att se Marcus segla in som 1:a och Gustav som 2:a på SM!

Coach Per

2018-10-02Jonas Mollberg