Vårkonsert på Rosenfred, 19 maj, 2022.

Medverkande: Elever från Estetiska- och Naturestetiska programmet på Peder Skrivares skola.

2022-06-08Jonas Mollberg

naturestet  estetprogrammet  konsert  musik  film  kultur

Besök av Olivia Bergdahl

Idag är estradpoeten och författaren Olivia Bergdahl på besök på PS. Eleverna ska delta i en skrivartävling som författarcentrum anordnar och nu är det dags för inspiration!

2016-11-28Jonas Mollberg

kultur

Besök på Falkenbergs designmuseum

Denna onsdagseftermiddag tillbringade 14ES på Falkenbergs designmuseum som visar svenska möbelklassiker från efterkrigstiden. Klassen fick i uppgift att skapa en ny sittmöbel med smarta funktioner.

2016-11-16Jonas Mollberg

estetprogrammet  kultur

14NAA på Varbergs konsthall

Fredagen den 10 november var 14naa på Varbergs konsthall för en lektion i bildanalys. Ett konstverk kan vid ett första intryck vara ganska svårt att ta till sig, men efter en stunds betraktande och bollande med idéer växer olika budskap fram. Dessa tankar sparar vi till roman- och lyrikanalysen på svensklektionerna när vi kommer tillbaka till skolan.

2016-11-16Jonas Mollberg

naturvetenskapsprogrammet  kultur  konsthallen

Vinnare i fototävlingen 2016!

Vinnarbilden

Grattis Mathilda Kondrup i 14ES till vinsten i årets fototävling! Priset är en Nikon F80 med Nikon AF Nikkor 28 -100 mm.

2016-08-23Jonas Mollberg

estetprogrammet  kultur  fototävling

Mediaelever från PS på Varbergs konsthall!

I dag har mediaelever från Peder Skrivares skola varit på Varbergs konsthall. De fick i uppgift att skriva tidningsnotiser om utställningen Ingrediens-er. Om en dryg vecka tar de studenten. Vi önskar dem lycka till i framtiden!

2016-05-30Jonas Mollberg

samhällsprogrammet  kultur  komedianten

Gymnasiesärskolan besökte Komedianten

Idag hade Komedianten och Varbergs konsthall finbesök av eleverna på gymnasiesärskolan. De har varit här förr och det märktes att de var vana konsthallsbesökare. Vi tittade på skulpturerna och eleverna var nyfikna på konsten och delade många fina tankar med varandra. Sedan arbetade de i konstverkstan med egna skulpturer i lera. Konst behöver inte vara märkvärdigt och svårt, utan kan vara något att mötas kring- att inspireras och få nya tankar av. Precis så kändes det idag.

2016-02-17Jonas Mollberg

komedianten  anpassad-gymnasieskola  kultur