Hur funkar jobbskuggning?

Jobbskuggning är en av metoderna som Peder Skrivares Skola (PS) använder för att förbereda eleverna för ett framtida arbetsliv. Jobbskuggning genomförs på samtliga PS studieförberedande program. Syftet är att ta reda på mer om vad ett visst yrke innebär, hur det går till på en arbetsplats eller inom en viss bransch. Eleven får också fördjupade kunskaper inför sina kommande studier och yrkesval. Jobbskuggning innebär att eleverna följer med i det dagliga arbetet på en arbetsplats under en vecka. Eleverna ska under veckan arbeta med olika uppgifter som redovisas i skolan i slutet av veckan.

Detta är en möjlighet för det lokala arbetslivet att presentera sig som framtida arbetsgivare. Arbetsplatserna bjuds också in till redovisningen.

Vi har pratat med Martin El Raii som går sista året på Naturvetenskapsprogrammet. Martin jobbskuggade på dialysavdelningen på Varberg Sjukhus.

– Vår utbildning är väldigt teoretisk och det var jättenyttigt att komma från skolan under veckan och testa något nytt. Jag lärde mig många saker om arbetslivet, säger Martin.

– En av sakerna jag gjorde under veckan var att fråga runt hur personernas väg var till att bli anställd på dialysen. Det kunde se väldigt olika ut. En sköterska berättade att hon hade gått Vård- och omsorgsprogrammet och utbildat sig till undersköterska, vidareutbildat sig och hade nu planer på att bli läkare. Man kan komma hur långt som helst även efter ett yrkesprogram.

En av uppgifterna som eleverna skulle ta reda på under veckan var vilka yrken som fanns representerade och hur samarbetet fungerade.

– Alla yrkesroller var som en pyramid. Alla yrken var lika viktiga. T ex om inte lokalvårdaren fanns och fixade till lokalerna hade det inte gått att genomföra operationer där sköterskorna och läkarna arbetade. Alla visade stor respekt för varandras arbete och hade stor yrkesstolthet, säger Martin.

En annan uppgift var att eleverna skulle fundera vilka kompetenser som behövs inom området.

– Jag har alltid velat bli läkare. Nu har jag betydligt bättre koll på hur det funkar på riktigt. Jag har genom veckan fått en betydligt bättre bild av yrket och är nu väldigt sugen på att plugga vidare till läkare och säker på att mitt val är rätt. Hade vi inte haft jobbskuggningen hade jag varit mycket mer osäker på mitt val.

Jag inser nu att det finns väldigt många olika slags läkare. Det jag gillar med yrket är att det också är väldigt socialt och man får mycket kontakt med olika människor.

– Det kändes som avdelningen jag var på var som en stor familj. Arbetsdagen började med ett morgonmöte. Därefter hade personerna olika arbetsuppgifter men sedan träffades man för att fika och luncha. Det kändes som jag också blev en del av familjen, avslutar Martin.

Pär Wiik, skola-arbetslivsutvecklare, Varbergs Kommun

2017-02-06Jonas Mollberg

 naturvetenskapsprogrammet  jobbskuggning  skola-arbetsliv

Värdeskapande jobbskuggning



För några veckor sedan var det premiär för åk 3 elever från PS-skolans samhällsprogram, med inriktning media, att vara ute på jobbskuggning. Vi tackar näringslivet i Varberg för ett bra samarbete. 

Syftet med skuggningen är att elever under en vecka följer några anställda på en arbetsplats. Syftet är också att ge kunskap i vad några yrken innebär och hur det går till på en arbetsplats inom en viss bransch. Eleven får fördjupade kunskaper inför sina kommande val av studier och yrke. Dessutom uppfylls några av läroplanens examensmål.

Ett företag som haft elever på skuggning är kommunikationsbyrån Paraiba på Kyrkogatan i Varberg. Där har eleverna Felix Hansson och Markus Botsjö befunnit sig tillsammans med Isabell och Kjell Simonsson som driver Paraiba.

Kjell och Isabell på Paraiba tycker att företagets samarbete med PS ger ny energi.
- Alla trender börjar med ungdomar och då måste vi ju vara bland ungdomar för att vara på banan. Det känns också riktigt bra att kunna bidra till en ung människas utveckling. Får man andra människor att blomma känns det bra. Skolans struktur kan ju ibland vara lite fyrkantig och kanske den inte helt passar de elever som är rastlösa och har lite ”vilda hjärnor”. Just de eleverna tror vi kan göra ett superjobb i vår bransch, säger Isabell och Kjell. I vårt arbete finns inget facit utan man får försöka hitta det själv.

Under veckan har Felix och Markus bla fått vara med på några kundmöten. Ett av dessa möten var på Helsjöns Folkhögskola.

Helsjön var i behov av en ny marknadsföringstidning och Paraiba har fått detta uppdrag. Ungdomar är tidningens målgrupp och Felix och Markus har fått i ansvar att analysera tidningens budskap och även fått ansvar för utveckling av vissa delar av tidningen.
- Vi har i skolan lärt oss grunderna i utvecklandet av en sådan här produkt. Att sedan komma ut på ett företag och göra detta på riktigt är superkul och känns riktigt bra säger Markus och Felix. När veckan var slut redovisade allt spännande som hänt och vad vi lärt oss för våra klasskompisar. Vi bjöd även in företagen vilket gjorde att vi fick skärpa till oss lite extra vid redovisningen.

Här finns det färdiga resultatet (6.5 Mb) av Paraibas och Felix och Markus arbete med tidningen. Det är sidan fem som Felix och Markus har arbetat lite extra med.

Samarbetet med Paraiba kommer också att innebära att företaget kommer till skolan och ger kunskap om hur arbetet går till på en Kommunikationsbyrå och hur man går från idé till färdig produkt. Fler elever kommer också få möjligheter att få skarpa projekt av Paraiba.

Ett bra exempel på hur våra elever kan skapa värde utanför skolan samt hur samarbetet mellan skolan och arbetsliv är ett win-win koncept!

Maria Hylander är en av de lärarna som har mediaämnena på Samhällsprogrammet. Hon tycker det känns extra bra att eleverna kommer tillbaka från skuggning och säger att de känt att de fått kunskaper med sig från skolan som fungerar i arbetslivet. – Då vet jag att vi ligger rätt i vår utbildning.
Men det finns alltid saker att utveckla. Vi gärna vill ha med fler ämnen, tex svenska och psykologi som dessa elever läser, skulle passa bra in i konceptet.
Nu är målet att rulla ut jobbskuggningen som en återkommande metod för övriga studieförberedande program på PS-gymnasiet.

Följande företag bidrog till en ung människas utveckling:

  • 
Hallands Hamnar

  • Treativ

  • Ezy
  • 
Campus Varberg

  • Varbergs Kommun
  • 
Varuhuset Gekås Ullared

  • Paraiba kommunikation

  • Marknad Varberg

  • Varberg Event

  • Verteisit
  • 
Hidvi

  • Tappa.se
  • 
NW Event

Pär Wiik 
Skola/Arbetslivsutvecklare
Varbergs Kommun

2015-12-17Jonas Mollberg

 skola-arbetsliv  jobbskuggning  samhällsprogrammet
Sida 1 av 1