Vindsurfing - PS Wave Open

surf

Isak Turesson i en luftfärd. foto Per Ringqvist

Peder Skrivares Gymnasium genomförde i tisdags, 2/6, för tredje året i rad sin tävling i vindsurfing i vågor. Tävlingen skall ge eleverna på vindsurfingutbildningen tävlingserfarenhet och är öppen för alla andra elitvindsurfare. Ofta deltar delar av svenska eliten. Det behövs ju ordentligt med vind för en sådan tävling och därför är deltagarna stand-by under en period. När vinden kommer så körs tävlingen med 24 timmars varsel. En tävling på våren och en på hösten. Formatet är en utslagstävling där man bedöms för hopp och vågridning. Tävlingen kördes i Apelviken och förhållandena var utmanande, 14-18 m/s och vågor på 2,5 meter. Att det regnade horisontellt var det ingen som brydde sig om.

Fyra elever från PS var i hetluften och gjorde bra ifrån sig. De har en stor bredd och tävlar med framgång även i andra discipliner.

Bland seniorerna stod finalkampen mellan två aktiva World Cup-seglare från Varberg, Markus Rydberg och Gustav Häggström. Båda har under vintern varit först i Sverige med att göra dubbel framåtloop, alltså hoppa upp på en våg, snurra vertikalt två gånger och landa utan crash.

Resultat:

Juniorer: 1a Isak Turesson, 2a Victor Börling, 3 Erik Gustavsson, Emil Bergström
Seniorer: 1a Markus Rydberg, 2a Gustav Häggström, 3a Mikael Lygner, 4a Gustav Lerman, 5a Kristoffer Living, Gustav Hellborg, Fredrik Ivarsson, Ron Johansson

ps

Erik Gustavsson, Victor Börling, Isak Turesson (segrare), Emil Bergström. foto Per Ringqvist

surf

Gustav Lerman, Markus Rydberg (segrare), Gustav Häggström, Mikael Lygner.  foto Per Ringqvist