Robotdemo på PS

Onsdagen den 29 mars samlades 25 grundskoleelever i matsalen i hus 9. Där visade de upp sina "Robotarbeten". Det kom också ett antal tekniklärare från grundskolan för att se vad eleverna åstadkommit. Efter uppvisningen var det demonstration/information för PS-lärare och grundskolelärare om olika programmeringsplattformar. Arrangemanget planerades av av Bengt Nilsson och Fredrik Einarsson från PS och tekniklärare från grundskolorna: Ankarskolan, Almers och Påskberget.

 Bildgalleri                

2017-03-30Jonas Mollberg

 samarbeten  teknikprogrammet  el-och-energiprogrammet

Claes är regionsmästare i VVS

Claes Tilgård 14LAR vann Regionsmästerskapet 2017 i VVS för tredje årselever.

Skolmästare från förstklassiga skolor har deltagit i en praktisk tävling som genomförts i 7 regioner under vecka 11 och 12. Regionmästerskapet anordnas under en dag på en förstklassig skola och tävlingen består av två olika praktiska uppgifter.



2017-03-23Jonas Mollberg

 skola-arbetsliv  tävling  vvs

Vinnare!

Vi har grymma elever! Det är inget nytt men idag är vi extra stolta då tre av årets vinnare  på  Ung Företagsamhets mässa Entreprenörskap på riktigt kommer från PS. Alla elever som deltog ska känna sig nöjda med allt sitt slit, men extra glada är

Celina i Style Me UF som vann Årets tjänst

Felicia i Sweet Creations UF som vann Årets hantverk

Elvin och Martin i Fidgety UF som vann Årets produktutveckling

Stort Grattis!

Nästa steg för dessa företag är att tävla i SM i Stockholm 8-9 maj.

2017-03-17Jonas Mollberg

 uf  skola-arbetsliv  ungföretagsamhet

Fina resultat av PS-elever i två stora tävlingar!

På enhet 2 har PS haft fina resultat i två stora tävlingar, nämligen:

- Den Internationella kemiolympiaden som är en världsomfattande kunskapstävling i kemi för gymnasieelever. Den har arrangerats årligen sedan 1969. Sverige har deltagit sedan 1974. I denna har Oscar Blommegård, 14NAB, som en av 10 finalister gått vidare till den nationella finalen i Linköping den 24-25 mars.

 - Gymnasiecaset som är en tävling som arrangeras av Industriell Ekonomi på Linköpings Universitet i samarbete med Adecco. Tävlingen anordnas för elever i årskurs två och tre på natur- och teknikprogrammen och testar deltagarnas problemlösningsförmåga i form av caselösning.
Gymnasiecaset är Sveriges största casetävling för gymnasieelever där de fyra bästa lagen ( av ca 400 lag ) blir inbjudna till spektakulära finaldagar i Linköping 4-5 april.Till final gick ett lag bestående av Emilia Andersson, Felix Bengtsson, Oscar Blommegård och Elvin Tengdahl (alla från 14NAB).

2017-03-14Jonas Mollberg

 naturvetenskapsprogrammet  tävling

Slaget om PS har startat

Studentkommittén har i år startat upp "Slaget om PS" för avgångsklasserna. Första deltävlingen var en fotbollsturnering där 14NAB avgick som segrare. Nästa tävling handlar om retorik och allmänbildning.

Vi väntar med spänning på kommande resultat.

2017-03-09Jonas Mollberg

 studentkommittén  fotboll  tävling

Peder skrivares gymnasiesärskolas musikal

Nu har repetitionerna av Peder Skrivares gymnasiesärskolas musikal startat! Du kan följa arbetet på Peder skrivares hemsida ». Premiären sker i mitten av maj på Teater Halland. Föreställningarna riktas mot årkurs 3-6. 

För mer information om tider och platsbokning se Teater Hallands hemsida längre fram i vår!

2017-02-10Jonas Mollberg

 film  musik  projekt  anpassad-gymnasieskola

Ny maskinförarutbildning på Peder Skrivares Skola!

Den nya maskinförarutbildningen på Peder Skrivares Skola i Varberg sker i samarbete med Maskinentreprenörerna och med moderna maskiner från Caterpillar. Foto: ME

Höstterminen 2017 drar Peder Skrivares Skola i Varberg igång inriktningen anläggningsfordon inom Bygg- och anläggningsprogrammet. Utbildningen startas i nära samarbete med ME-skolan, skolan kommer utvecklas till ett ME-utbildningscenter för maskinentreprenörer i regionen. Peder Skrivares Skola är ett väletablerat gymnasium med flera yrkesinriktade utbildningar.

För vidare information kontakta:
Tobias Ramstedt, Rektor, Peder Skrivares Gymnasieskola, tfn: 070-6388472
Tomas Lindberg, projektledare skolutveckling på ME, tfn: 076-5173540 
Per Ek, Regionchef, ME Södra, tfn:0708-101959

Läs mer

2017-02-09Jonas Mollberg

 skola-arbetsliv  fordons-och-transportprogrammet

Japaner på besök!

Den 25:e januari, 2017 hade eleverna som läser japanska ett besök av tre japanska utbytesstudenter som studerar på Göteborgs universitet.
Vi började först med att eleverna fick presentera sig på japanska inom gruppen till dessa tre utbytesstudenter. Efter detta så spelade vi flertalet olika sällskapsspel tillsammans. Sedan gick vi till Varberg centrum och tog vi en välförtjänt fika.
Eleverna tyckte att det var jättekul, spännande och mycket givande både språkligt och personligt  att umgås tillsammans med dem.
Några till och med utbytte kontaktuppgifter med dem och de har stor förhoppning att kunna träffas igen någonstans i Japan!

 

2017-02-07Jonas Mollberg

 japanska  språk  universitet  utbyte

Hur funkar jobbskuggning?

Jobbskuggning är en av metoderna som Peder Skrivares Skola (PS) använder för att förbereda eleverna för ett framtida arbetsliv. Jobbskuggning genomförs på samtliga PS studieförberedande program. Syftet är att ta reda på mer om vad ett visst yrke innebär, hur det går till på en arbetsplats eller inom en viss bransch. Eleven får också fördjupade kunskaper inför sina kommande studier och yrkesval. Jobbskuggning innebär att eleverna följer med i det dagliga arbetet på en arbetsplats under en vecka. Eleverna ska under veckan arbeta med olika uppgifter som redovisas i skolan i slutet av veckan.

Detta är en möjlighet för det lokala arbetslivet att presentera sig som framtida arbetsgivare. Arbetsplatserna bjuds också in till redovisningen.

Vi har pratat med Martin El Raii som går sista året på Naturvetenskapsprogrammet. Martin jobbskuggade på dialysavdelningen på Varberg Sjukhus.

– Vår utbildning är väldigt teoretisk och det var jättenyttigt att komma från skolan under veckan och testa något nytt. Jag lärde mig många saker om arbetslivet, säger Martin.

– En av sakerna jag gjorde under veckan var att fråga runt hur personernas väg var till att bli anställd på dialysen. Det kunde se väldigt olika ut. En sköterska berättade att hon hade gått Vård- och omsorgsprogrammet och utbildat sig till undersköterska, vidareutbildat sig och hade nu planer på att bli läkare. Man kan komma hur långt som helst även efter ett yrkesprogram.

En av uppgifterna som eleverna skulle ta reda på under veckan var vilka yrken som fanns representerade och hur samarbetet fungerade.

– Alla yrkesroller var som en pyramid. Alla yrken var lika viktiga. T ex om inte lokalvårdaren fanns och fixade till lokalerna hade det inte gått att genomföra operationer där sköterskorna och läkarna arbetade. Alla visade stor respekt för varandras arbete och hade stor yrkesstolthet, säger Martin.

En annan uppgift var att eleverna skulle fundera vilka kompetenser som behövs inom området.

– Jag har alltid velat bli läkare. Nu har jag betydligt bättre koll på hur det funkar på riktigt. Jag har genom veckan fått en betydligt bättre bild av yrket och är nu väldigt sugen på att plugga vidare till läkare och säker på att mitt val är rätt. Hade vi inte haft jobbskuggningen hade jag varit mycket mer osäker på mitt val.

Jag inser nu att det finns väldigt många olika slags läkare. Det jag gillar med yrket är att det också är väldigt socialt och man får mycket kontakt med olika människor.

– Det kändes som avdelningen jag var på var som en stor familj. Arbetsdagen började med ett morgonmöte. Därefter hade personerna olika arbetsuppgifter men sedan träffades man för att fika och luncha. Det kändes som jag också blev en del av familjen, avslutar Martin.

Pär Wiik, skola-arbetslivsutvecklare, Varbergs Kommun

2017-02-06Jonas Mollberg

 naturvetenskapsprogrammet  jobbskuggning  skola-arbetsliv

Nu borrar vi energibrunn

Nu borrar vi energibrunn för bergvärme och frikyla på VVS- och fastighetsprogrammet. Energibrunnen blir 200 meter djup. Vi kommer att sänka ner en bergvärmekollektor och hämta upp värme till vår bergvärmepump.

Arbetet utförs av ett borrföretag som heter Jannes brunnsborrning från Burseryd i Småland. De gör jobbet åt VF-programmet.

VVS-elever kommer att göra installationerna när de är färdiga med jobbet.

2017-02-03Jonas Mollberg

 vf  hållbarenergi  vvs
Sida 12 av 19