PS cyklar och bygger för fred

Onsdagen den 10 juni cyklade lärare och elever i åk 2 på VVS- och fastighetsprogrammet och Bygg- och anläggningsprogrammet, totalt 40 personer, till Himle asylförläggning. Eleverna byggde rastplatsbänkar och permanenta grillar tillsammans med de asylsökande.

- Vi ville göra en integrationsaktivitet. Vi kom då på idén att bygga något tillsammans med de asylsökande som de kan ha nytta av. En dag på en flyktingförläggning består oftast i att inte göra något alls och det är en enda lång väntan. De asylsökande behöver något att göra och även lära känna Sverige, säger Helena Sigvardsson, lärare och initiativtagare till detta projekt.

Bänkarna dekorerades med fredsbudskap på olika språk. Eleverna har själva fått planera dagen som är ett bra sätt för dem att lära sig projektledning och att arbeta med värdegrundsarbete.

Förutom att bygga bänkar och grillar, spelade spela fotboll, äta tillsammans, umgås och bygga broar.
- Vi fick snabbt en bra känsla och gemenskap i gruppen jag var med i, säger Oskar Gustafsson elev på VF-programmet. Sådana här projekt tror jag kan vara bra mot rasism och motverka fördomar mot människor som kommer hit från andra länder. Jag hoppas vi kan fortsätta göra saker tillsammans med människorna här i Himle nästa läsår.

- Det här är väldigt bra dag för oss, säger en av de asylsökande. Det är den absolut roligaste dagen här i Himle sedan jag kom hit. Platsen med bänkarna och grillarna blir en jättebra samlingspunkt för oss där vi kan umgås under tiden vi väntar.

”Cykla och bygg för fred” är ett projekt i samarbete med Varberg Calling for peace.

calling