PS Julavslutning 2019

2019-12-20Jonas Mollberg

musik  naturestet  film  jul  avslutning

Estetkonsert ht 2019.

2019-11-27Jonas Mollberg

naturestet  film  musik  konsert  estet

Stora framgångar för PS vindsurfingelever på VM i vindsurfingklassen KONA!

Lovisa Toft

Markus Walter.

Fler bilder

Sammanlagt 11 vindsurfingelever, tre tjejer och 8 killar, från Peder Skrivares skola har deltagit i årets VM. Det har varit en fantastisk möjlighet för eleverna att mäta sig med de bästa i världen i Kona-klassen. Sammanlagt deltog över 60 seglare från fem kontinenter och 14 länder. Bland deltagarländerna finns bland annat USA, Nya Zealand, Kina, Tyskland och Ukraina.

Alla elever har utvecklats mycket, fått många erfarenheter och många härliga minnen från en fantastisk vindsurfingarena. Gardasjön är eftertraktad som tränings- och tävlingsplats bland både vindsurfare och seglare från hela världen. Omgivningarna och många hundratals vindsurfare och seglare av världsklass inspirerade eleverna till riktigt bra insatser!

Alla är värda att nämna, men den som placerade sig högst i resultatlistorna var Lovisa Toft som tog bronsmedaljen i damklassen, tätt följd av Angelina Flores på 4:e plats! Lovisa är bara 17 år men tävlar ihop med seniorerna i både herr och damklass!

Jesse Sobovitch placerade sig på en 4:e plats i ungdomsklassen U-18. Jesse hade endast 3 duktiga Amerikaner framför sig! Lovisa och Jesse går bara första året i NIU Vindsurfing.

Bäst av alla svenskar totalt blev Marcus Walter som hamnade på en 6:e plats overall. Fantastiskt bra gjort!! Marcus gick ut NIU-vindsurfing i våras och funderar nu på vilken väg han skall ta vidare i vindsurfingvärlden. Marcus har även provat att tävla i Vindsurfing-Foil och Vindsurfing-slalom. Men Marcus har också en stor kapacitet i vågsegling! Vi får se vad han väljer!!

/Coach Per

2019-08-19Jonas Mollberg

tävling  vindsurfing  idrottsprofiler

Tidigare PS-elev får kommunens kulturstipendium!

Glaskonstnären Märta Karlsson - tidigare elev på estetiska programmets bild- och forminriktning - tilldelas Varbergs kommuns kulturstipendium för 2019. Märta tog nyligen sin master på HDK i Göteborg och har också studerat på Linneuniversitetet.

Ur motiveringen: Märta Karlsson för att hon utmanar och utvidgar rollen som designer genom att inkludera ekologi, antropologi och biologi i sitt arbete. Med hjälp av naturliga och lokala resurser skapar hon ett konsthantverk med stark koppling till sitt barndoms Varberg.

2019-06-12Jonas Mollberg

estetprogrammet  bildochform  utmärkelse  stipendie

Esteter på operabesök.

Galleri

Varje år åker estetiska- och naturestetiska programmets årskurs tre på en konsertresa till Göteborg. I år kunde naturesteterna tyvärr inte vara med. Tisdagen den 21:a maj besökte vi göteborgsoperan och såg "Figaros bröllop" i en modern version. Bra träning att orka med fyra akter under 3,5 timme:-)

2019-05-21Jonas Mollberg

resa  estetprogrammet  musik  konsert

Lokal UF-gala.

Tisdag 14 maj arrangerades Varbergs Sparbanks UF-gala. UF- eleverna fick mingla med rådgivare, UF-lärare och näringslivsfolk och dela med sig av tips som skall inspirerar framtidens UF-företagare. Under kvällen var det också prisutdelningar. Där PS kammade hem alla priser.

Vinnare blev Årets Utveckling – Keychain of Sweden, Årets Affärsidé – Förena Varberg UF, Årets Lokala Engagemang – Hempotatis UF, Årets Företag – Varbergskassen UF. Dessutom blev UF-lärare Marina Stenqvist Årets Inspiratör och Lovisa Eriksson och Linn Gustavsson från Restyle UF vann varsin plats på Emax entreprenörskapsläger som går av stapeln på Chalmers under sommaren.

Stort Grattis till alla vinnare!

2019-05-17Jonas Mollberg

priser  utmärkelse  entreprenörskap  skola-arbetsliv  uf  ungföretagsamhet

Estetkonserten 9 maj 2019.

Se alla numren från Esteterna och Naturesteternas konsert i PS aula, 9 maj 2019.

Akt 1

Akt 2

2019-05-10Jonas Mollberg

film  naturestet  musik  konsert  estetprogrammet

Unplugged VT 2019

Spellista med alla nummer (utom ett) från Unplugged vt 19.

2019-04-26Jonas Mollberg

naturestet  musik  konsert  estetprogrammet

PS-elever prisades på UF-mässan i Halmstad!

5/6 var det UF-mässa i Halmstad och våra PS-elever och lärare gjorde riktigt bra ifrån sig. Det blev tre förstapris och även massvis av nomineringar.

En sammanställning vad gäller våra PS-intressen kommer här:

Årets affärsplan
Vinnare:Bygga hållbart UF
Motivering:
Med en genomtänkt affärsidé, relevant budget och tydlig affärsplan där cirkulär ekonomi är i fokus, bygger företaget inte bara modeller utan även ett hållbart samhälle. Grattis till Bygga Hållbart UF.
Nominerad: Menskopp UF, Förena Varberg UF

Årets marknadsförare
Nominerad: Varbergskassen UF

Årets hållbara
Vinnare: Restyle UF
Nominerade: Baby cycle UF, Bygga hållbart UF
Motivering: Med ett nytt tänk kring en gammal idé. De säljer genom en story på ett snyggt och välplanerat sätt med hållbarhet, cikruläritet och modern teknik i sinnet. Vi ser fram emot att bli restylade av Restyle.

Årets säljare
Nominerad: Linn Gustafsson Restyle UF

Årets lärare
Vinnare: Per-Arne Jerlstad
Motivering: Denna lärare är inte någon särskilt rutinerad UF-lärare – tvärtom snarare en färsking i UF-sammanhang. Detta kompenseras dock av ett enormt intresse för eleverna och entreprenörskap och en vinnarskalle av rang! Hen beskrivs av sina UF-elever som strukturerad med koll på allt ifrån deadlines och tävlingskriterier och som otroligt engagerad och stöttande. Vinnaren är ingen lagom utan en extra allt!.

Årets UF-företag
Nominerad: Varbergskassen UF