Mediaelever från PS på Varbergs konsthall!

I dag har mediaelever från Peder Skrivares skola varit på Varbergs konsthall. De fick i uppgift att skriva tidningsnotiser om utställningen Ingrediens-er. Om en dryg vecka tar de studenten. Vi önskar dem lycka till i framtiden!

2016-05-30Jonas Mollberg

samhällsprogrammet  kultur  komedianten

En sen fredagseftermiddag...

...kan förstås tillbringas i klassrummet på PS, men man kan även ha lektion i socialpsykologi på Varbergs konsthall. Det hade 14EKA, som kom dit fredag 8/4, med läraren Sara Kyulenstierna. Lektionen gick ut på att uppleva konst och känna vad som händer när man delar sina upplevelser med andra. Varbergs konsthall önskar Sara och 14EKA en trevlig helg!

komedianten  ekonomiprogrammet

Språkintroduktionsprogrammet på Konsthallen.

Idag hade Varbergs konsthall finbesök av elever från språkintroduktionsprogrammet. Eleverna kommer ursprungligen från Syrien, Afghanistan, Eritrea, Kina och Thailand. De fick dela sina upplevelser av konstverken med varandra. Efteråt fick de beskriva vilka nya tankar de hade fått under konsthallsbesöket.

En elev skrev:

”Jag tror att man måste känna för livet och inte ge upp. Livet kan vara svårt ibland, men det betyder inte att man måste lämna allt”.

Vi på konsthallen tackar för ett fint möte och önskar er välkomna tillbaka en annan gång!

komedianten  språkintroduktionsprogrammet

Gymnasiesärskolan besökte Komedianten

Idag hade Komedianten och Varbergs konsthall finbesök av eleverna på gymnasiesärskolan. De har varit här förr och det märktes att de var vana konsthallsbesökare. Vi tittade på skulpturerna och eleverna var nyfikna på konsten och delade många fina tankar med varandra. Sedan arbetade de i konstverkstan med egna skulpturer i lera. Konst behöver inte vara märkvärdigt och svårt, utan kan vara något att mötas kring- att inspireras och få nya tankar av. Precis så kändes det idag.

2016-02-17Jonas Mollberg

komedianten  anpassad-gymnasieskola  kultur

Avslutning på bokcirkel

Nu tar vi jullov. I torsdags, den 17 december hade vi de sista visningarna på utställningen ”Hur blir du en framgångsrik tiggare i Sverige”. 14naa hade precis läst färdigt romanen ”Det fjärde riket” som de diskuterade med bibliotekarierna och knöt i hop med konstverken i konsthallen. 15tea jobbade med rollspel om hur det känns att ge men att inte alltid få tillbaka.

Snart är det 2016 och nästa utställning heter ”Mother” av Roland Persson. Vi hoppas att många av er hittar tillbaka till Varbergs konsthall tillsammans med era lärare.

God jul och Gott nytt år!

komedianten

13es på besök i konsthallen

Tisdagen den 24 november var klass 13es på besök i konsthallen för att träffa konstnären bakom utställningen ”Hur blir du en framgångsrik tiggare i Sverige”. Cecilia Parsberg, som konstnären heter, pratade om hur en konstnär skapar och arbetar, samt förstås om upplevelser i mötet mellan de som tigger och de som ger. Eleverna fick en uppgift, nämligen att fundera kring sina egna möten med tiggeriet och undersöka vilka känslor dessa möten gav upphov till.

I grupper fick de sedan försöka gestalta denna känsla med hjälp av sina kroppar. Konstnären Cecilia fotade. Det var lite kallt och ruggigt men resultatet blev kanon. Eleverna visade verkligen prov på kreativitet. Bra jobbat 13es!

estetprogrammet  komedianten

15NAB på Komedianten

Torsdagen den 19/11 var 15nab på besök på Komedianten. De startade igång ett projekt tillsammans med samhällskunskapsläraren Samuel Ödman och svenskläraren Joakim Lygner. Projektet går ut på att de tittar på utställningen ”Hur blir du en framgångsrik tiggare i Sverige”. Sen läser de en roman ”Det fjärde riket” som tar upp nazism, gruppdynamik och allas rätt till likabehandling.

Romanen presenterades i torsdags av Komediantens ungdomsbibliotekarier. Eleverna satt i övre teaterfoajén, ett mysigt rum med tunga röda sammetsgardiner och fina väggmålningar. Levande ljus lyste upp borden samtidigt som regnet smattrade på rutorna. Mysigt!

Joakim kommer att leda eleverna i bokcirkelläsning av romanen och Samuel kommer att koppla den i sin undervisning om fascism, nazism etc. Innan jul ska vi träffas igen och koppla ihop elevernas läsupplevelser och nyvunna kunskaper i samhällskunskap, med utställningen i konsthallen.

naturvetenskapsprogrammet  komedianten