Stora framgångar för PS vindsurfingelever på VM i vindsurfingklassen KONA!

Lovisa Toft

Markus Walter.

Fler bilder

Sammanlagt 11 vindsurfingelever, tre tjejer och 8 killar, från Peder Skrivares skola har deltagit i årets VM. Det har varit en fantastisk möjlighet för eleverna att mäta sig med de bästa i världen i Kona-klassen. Sammanlagt deltog över 60 seglare från fem kontinenter och 14 länder. Bland deltagarländerna finns bland annat USA, Nya Zealand, Kina, Tyskland och Ukraina.

Alla elever har utvecklats mycket, fått många erfarenheter och många härliga minnen från en fantastisk vindsurfingarena. Gardasjön är eftertraktad som tränings- och tävlingsplats bland både vindsurfare och seglare från hela världen. Omgivningarna och många hundratals vindsurfare och seglare av världsklass inspirerade eleverna till riktigt bra insatser!

Alla är värda att nämna, men den som placerade sig högst i resultatlistorna var Lovisa Toft som tog bronsmedaljen i damklassen, tätt följd av Angelina Flores på 4:e plats! Lovisa är bara 17 år men tävlar ihop med seniorerna i både herr och damklass!

Jesse Sobovitch placerade sig på en 4:e plats i ungdomsklassen U-18. Jesse hade endast 3 duktiga Amerikaner framför sig! Lovisa och Jesse går bara första året i NIU Vindsurfing.

Bäst av alla svenskar totalt blev Marcus Walter som hamnade på en 6:e plats overall. Fantastiskt bra gjort!! Marcus gick ut NIU-vindsurfing i våras och funderar nu på vilken väg han skall ta vidare i vindsurfingvärlden. Marcus har även provat att tävla i Vindsurfing-Foil och Vindsurfing-slalom. Men Marcus har också en stor kapacitet i vågsegling! Vi får se vad han väljer!!

/Coach Per

2019-08-19Jonas Mollberg