Varbergsgalan

PS har för andra året delat ut priset "Årets samarbete för framtiden". 2016 års pris gick till Isabelle och Kjell Simonsson på kommunikationsbyrån Paraiba AB.

Företaget engagerar sig i värdeskapande projekt där elever på Samhällsprogrammets mediainriktning får arbeta med skarpa case i samarbete med Paraibas kunder. De tar också emot elever på jobbskuggning och är varje år rådgivare till flera UF-företag.

Grattis Paraiba!

2016-10-26Jonas Mollberg

samhällsprogrammet  skola-arbetsliv  entreprenörskap

Mästarnas mästare - Västkustens mästare

I torsdags tillbringade Samhällselever, inriktning beteendevetenskap en härlig eftermiddag på stranden tillsammans med bland annat Patrik Sjöberg och Kenneth Andersson. Det var dags för Västkustens Mästare.

Eleverna hjälpte det organiserade eventföretaget att hålla ordning och koll vid de olika tävlingsmomenten.

Elevernas arbete bedömdes av deras lärare i Kommunikation Kristina Lindahl Andrén.

2016-09-05Jonas Mollberg

skola-arbetsliv  samhällsprogrammet

Mediaelever från PS på Varbergs konsthall!

I dag har mediaelever från Peder Skrivares skola varit på Varbergs konsthall. De fick i uppgift att skriva tidningsnotiser om utställningen Ingrediens-er. Om en dryg vecka tar de studenten. Vi önskar dem lycka till i framtiden!

2016-05-30Jonas Mollberg

samhällsprogrammet  kultur  komedianten

Värdeskapande jobbskuggning

För några veckor sedan var det premiär för åk 3 elever från PS-skolans samhällsprogram, med inriktning media, att vara ute på jobbskuggning. Vi tackar näringslivet i Varberg för ett bra samarbete.

Syftet med skuggningen är att elever under en vecka följer några anställda på en arbetsplats. Syftet är också att ge kunskap i vad några yrken innebär och hur det går till på en arbetsplats inom en viss bransch. Eleven får fördjupade kunskaper inför sina kommande val av studier och yrke. Dessutom uppfylls några av läroplanens examensmål.

Ett företag som haft elever på skuggning är kommunikationsbyrån Paraiba på Kyrkogatan i Varberg. Där har eleverna Felix Hansson och Markus Botsjö befunnit sig tillsammans med Isabell och Kjell Simonsson som driver Paraiba.

Kjell och Isabell på Paraiba tycker att företagets samarbete med PS ger ny energi.
- Alla trender börjar med ungdomar och då måste vi ju vara bland ungdomar för att vara på banan. Det känns också riktigt bra att kunna bidra till en ung människas utveckling. Får man andra människor att blomma känns det bra. Skolans struktur kan ju ibland vara lite fyrkantig och kanske den inte helt passar de elever som är rastlösa och har lite ”vilda hjärnor”. Just de eleverna tror vi kan göra ett superjobb i vår bransch, säger Isabell och Kjell. I vårt arbete finns inget facit utan man får försöka hitta det själv.

Under veckan har Felix och Markus bla fått vara med på några kundmöten. Ett av dessa möten var på Helsjöns Folkhögskola.

Helsjön var i behov av en ny marknadsföringstidning och Paraiba har fått detta uppdrag. Ungdomar är tidningens målgrupp och Felix och Markus har fått i ansvar att analysera tidningens budskap och även fått ansvar för utveckling av vissa delar av tidningen.
- Vi har i skolan lärt oss grunderna i utvecklandet av en sådan här produkt. Att sedan komma ut på ett företag och göra detta på riktigt är superkul och känns riktigt bra säger Markus och Felix. När veckan var slut redovisade allt spännande som hänt och vad vi lärt oss för våra klasskompisar. Vi bjöd även in företagen vilket gjorde att vi fick skärpa till oss lite extra vid redovisningen.

Här finns det färdiga resultatet (6.5 Mb) av Paraibas och Felix och Markus arbete med tidningen. Det är sidan fem som Felix och Markus har arbetat lite extra med.

Samarbetet med Paraiba kommer också att innebära att företaget kommer till skolan och ger kunskap om hur arbetet går till på en Kommunikationsbyrå och hur man går från idé till färdig produkt. Fler elever kommer också få möjligheter att få skarpa projekt av Paraiba.

Ett bra exempel på hur våra elever kan skapa värde utanför skolan samt hur samarbetet mellan skolan och arbetsliv är ett win-win koncept!

Maria Hylander är en av de lärarna som har mediaämnena på Samhällsprogrammet. Hon tycker det känns extra bra att eleverna kommer tillbaka från skuggning och säger att de känt att de fått kunskaper med sig från skolan som fungerar i arbetslivet. – Då vet jag att vi ligger rätt i vår utbildning.
Men det finns alltid saker att utveckla. Vi gärna vill ha med fler ämnen, tex svenska och psykologi som dessa elever läser, skulle passa bra in i konceptet.
Nu är målet att rulla ut jobbskuggningen som en återkommande metod för övriga studieförberedande program på PS-gymnasiet.

Följande företag bidrog till en ung människas utveckling:

Hallands Hamnar

• Treativ

• Ezy
Campus Varberg

• Varbergs Kommun
Varuhuset Gekås Ullared

• Paraiba kommunikation

• Marknad Varberg

• Varberg Event

• Verteisit
Hidvi

• Tappa.se
NW Event

Pär Wiik
Skola/Arbetslivsutvecklare
Varbergs Kommun

2015-12-17Jonas Mollberg

skola-arbetsliv  jobbskuggning  samhällsprogrammet

PS-elever debatterade i Europaparlamentet

Carl Malmborg 14 Saa berättar i HN om resan till Strasbourg och hur det var att prata i Europarlamentet.

Läs artikeln här

2015-10-25Jonas Mollberg