PS Julavslutning 2020.

2020-12-17Jonas Mollberg

film  avslutning  jul  musik  naturestet  estetprogrammet

Luciahälsning från estetiska programmet.

Se SVT:s reportage om PS corona-anpassade luciatåg: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/skolan-fick-stalla-om-till-digitalt-luciatag

2020-12-13Jonas Mollberg

estetprogrammet  film  musik  lucia

Starka prestationer av PS Vindsurfingelever på SM!

Motala stod som värd för årets SM i KONA-klassen. Alla PS 11 NIu-vindsurfingelever deltog och gjorde starka insatser. Det var ett år sedan eleverna var på tävling och alla var taggade inför uppgiften. Alla eleverna är juniorer och tävlar mot de bästa seniorerna i Sverige.

Bäst lyckades Jesse Sobovitch och Filip Andersson på herrsidan. Med minsta möjliga marginal missade Jesse pallen. En fjärdeplats totalt kunde mycket väl varit ett silver. Filip skuggade Jesse på en 5:e plats.

Näst bästa dam blev Lovisa Toft med en 9 plats totalt. Mycket bra seglat av Lovisa som om hon inte blivit påseglad i ett race kunde hamnat högre upp. Lovisa blev 3:a bland Juniorerna. Tuva -Lisa Arkemar blev 3 totalt ibland damerna precis före Fanny Winberg som gjorde en mycket bra tävling. Övriga tjejer visade att träningen gett resultat och Ellen Bramfors, Louise Dohrman och Matilda Persson seglade riktigt bra de också och hamnade runt 20 plats. Pelle Huldén hamnade i ett av racen på 5:e plats men hade lite mtrl problem de sista racen och kunde inte riktigt göra sig själv rättvisa. Pelle hamnade ändå på en fin 10:e plats totalt. Nybörjarna Noa Sågerås och Hugo Hulldén fick kämpa hårt i sin första tävling någonsin, men liksom övriga seglare återvände de till Varberg rika på erfarenheter och upplevelser!

2020-09-01Jonas Mollberg

tävling  niu  vindsurfing  idrottsprofiler

Ringhals sponsrar Natur- och teknikettor med miniräknare.

I många år har Ringhals valt att sponsra ettorna på Naturvetenskaps- och teknikprogrammen med avancerade kalkylatorer. För Ringhals är det viktigt att uppmuntra ungdomar till studier i teknik och naturvetenskap. Årets ettor var inget undantag, de fick strax efter skolstart ta emot sina nya avancerade räknare.

2020-08-26Jonas Mollberg

teknikprogrammet  naturvetenskapsprogrammet  skola-arbetsliv  samarbeten  ringhals

Bipack UF tävlade i SM i Ung Företagsamhet!

Bipack UF är 5 stycken killar från ekonomiprogrammet på Peder skrivares skola. VD'n Melker berättar att: ”Vårt företag tillverkar ett miljövänligt alternativ till plastfolie. Under UF-året har vi alla jobbat hårt för att både synas så mycket som möjligt men även för att nå en bra försäljning och gå lång i tävlingarna. I de regionala tävlingarna i Halland  som omfattade 8 tävlingar  nominerades vi  i hela 7 st och vann 4 av dessa. Årets vara, Årets Hantverkare, Årets hållbara UF-företag och Årets Marknadsförare där vi också vann prispengen på 10 000kr. Dessutom gick Melker Eliasson vidare och blev nominerad till årets säljare i Halland  och fick tävla i SM

Tyvärr vann inte företaget någon av tävlingarna på SM och Melker sammanfattar sina och företagets tankar:

”Det är väldigt roligt att vi fick chansen att tävla och vara med i SM men även känslan att representera Halland. Det är häftigt att tävla mot många andra duktiga UF-företagare och företag och blev tyvärr ingen vinst denna gång. Däremot så fortsätter vi att kämpa och att hålla huvudet högt ända tills avvecklingen av företaget. Vad som händer efter avvecklingen får vi se. Men vi alla ser fram emot en framtid med nya spännande utmaningar. Vi på Bipack UF vill även passa på att tacka alla som hjälpt oss under UF-året, stort tack till både UF-kontoret, Pederskrivaresskola och alla fantastiska lärare. Tack!”

//Melker & Bipack UF

2020-05-20Jonas Mollberg

tävling  ungföretagsamhet  entreprenörskap  ekonomiprogrammet

Estetkonsert vt 2020

För er som missade konserten! Konserten börjar 12.30 in i klippet.

2020-05-14Jonas Mollberg

film  konsert  estetprogrammet

Billströmska besökte ES musik.

Onsdag 22 januari fick musikeleverna på PS estetiska program besök av musiklelever från Billströmska folkhögskolan på Tjörn. Eleverna, från Billströmska, spelade musik och berättade om hur det är att gå på "Folkis". Lärorikt för våra musikelever som en del kanske funderar på att söka folkhögskola efter gymnasiet.

2020-01-22Jonas Mollberg

besök  musik  estetprogrammet