PS åter utsedd till förstklassig skola!




De skolor som får utmärkelsen Förstklassig skola får ett bevis på att de erbjuder eleverna utbildning som branschen efterfrågar. En förstklassig skola har både kunskap, resurser och vilja att ge sina elever bästa tänkbara utbildning – både avseende teori och praktik.

De elever som går på förstklassiga skolor vet att de får en utbildning som är kvalitetssäkrad av branschen och som kommer underlätta vid den fortsatta utbildningen på företag. Dessutom ger en förstklassig utbild- ning bättre förutsättningar att klara branschprovet vid första försöket.

De företag som tar emot APL-elever eller anställer en lärling som har gått på en försklassig skola vet att personen har en god grund att stå på. Branschen rekommenderar företagen att prioritera att ta emot elever som har gått på förstklassiga skolor.

 

2017-09-07Jonas Mollberg

 utmärkelse  vvs-programmet

PS - årets UF-skola i Halland!

Måndagen den 4 september prisades Peder Skrivares skola då skolan under Ung Företagsamhets lärarkickoff, fick ta emot utmärkelsen ”Årets UF-skola i Halland 2016/2017”. Priset delades ut av Ung Företagsamhet i Hallands ordförande; Magdalena Johansson.

Motivering:

Med ett väl etablerat arbete med UF-företagande på skolan i över 20 år och med en ständig vilja och driv att utveckla UF-företagandet dels genom att få igång UF-verksamhet på fler program, men också genom att ta UF-företagandet utanför Sveriges gränser där eleverna får bedriva en del av sin verksamhet i en internationell miljö, är skolan en värdig vinnare av titeln Årets UF-skola 2016/2017.

Med ett UF-team på skolan med lärare, skolledare och utvecklingsledare bedrivs arbetet och samarbetet med UF-företagande på skolan med stor framåtanda. Skolan anordnar flera aktiviteter som främjar elevernas företagande under deras UF-år med allt från Business Lab och rådgivarkvällar till företagarpaneler.

Skolan tar alla chanser att lyfta fram sina UF-företag och arbetet kring UF-företagande. Det gäller i lokal media, sociala medier, skolans hemsida och via det lokala näringslivskontoret.

2017-09-05Jonas Mollberg

 ungföretagsamhet  skola-arbetsliv  entreprenörskap

Claes är regionsmästare i VVS

Claes Tilgård 14LAR vann Regionsmästerskapet 2017 i VVS för tredje årselever.

Skolmästare från förstklassiga skolor har deltagit i en praktisk tävling som genomförts i 7 regioner under vecka 11 och 12. Regionmästerskapet anordnas under en dag på en förstklassig skola och tävlingen består av två olika praktiska uppgifter.



2017-03-23Jonas Mollberg

 skola-arbetsliv  tävling  vvs

Ny maskinförarutbildning på Peder Skrivares Skola!

Den nya maskinförarutbildningen på Peder Skrivares Skola i Varberg sker i samarbete med Maskinentreprenörerna och med moderna maskiner från Caterpillar. Foto: ME

Höstterminen 2017 drar Peder Skrivares Skola i Varberg igång inriktningen anläggningsfordon inom Bygg- och anläggningsprogrammet. Utbildningen startas i nära samarbete med ME-skolan, skolan kommer utvecklas till ett ME-utbildningscenter för maskinentreprenörer i regionen. Peder Skrivares Skola är ett väletablerat gymnasium med flera yrkesinriktade utbildningar.

För vidare information kontakta:
Tobias Ramstedt, Rektor, Peder Skrivares Gymnasieskola, tfn: 070-6388472
Tomas Lindberg, projektledare skolutveckling på ME, tfn: 076-5173540 
Per Ek, Regionchef, ME Södra, tfn:0708-101959

Läs mer

2017-02-09Jonas Mollberg

 skola-arbetsliv  fordons-och-transportprogrammet

Hur funkar jobbskuggning?

Jobbskuggning är en av metoderna som Peder Skrivares Skola (PS) använder för att förbereda eleverna för ett framtida arbetsliv. Jobbskuggning genomförs på samtliga PS studieförberedande program. Syftet är att ta reda på mer om vad ett visst yrke innebär, hur det går till på en arbetsplats eller inom en viss bransch. Eleven får också fördjupade kunskaper inför sina kommande studier och yrkesval. Jobbskuggning innebär att eleverna följer med i det dagliga arbetet på en arbetsplats under en vecka. Eleverna ska under veckan arbeta med olika uppgifter som redovisas i skolan i slutet av veckan.

Detta är en möjlighet för det lokala arbetslivet att presentera sig som framtida arbetsgivare. Arbetsplatserna bjuds också in till redovisningen.

Vi har pratat med Martin El Raii som går sista året på Naturvetenskapsprogrammet. Martin jobbskuggade på dialysavdelningen på Varberg Sjukhus.

– Vår utbildning är väldigt teoretisk och det var jättenyttigt att komma från skolan under veckan och testa något nytt. Jag lärde mig många saker om arbetslivet, säger Martin.

– En av sakerna jag gjorde under veckan var att fråga runt hur personernas väg var till att bli anställd på dialysen. Det kunde se väldigt olika ut. En sköterska berättade att hon hade gått Vård- och omsorgsprogrammet och utbildat sig till undersköterska, vidareutbildat sig och hade nu planer på att bli läkare. Man kan komma hur långt som helst även efter ett yrkesprogram.

En av uppgifterna som eleverna skulle ta reda på under veckan var vilka yrken som fanns representerade och hur samarbetet fungerade.

– Alla yrkesroller var som en pyramid. Alla yrken var lika viktiga. T ex om inte lokalvårdaren fanns och fixade till lokalerna hade det inte gått att genomföra operationer där sköterskorna och läkarna arbetade. Alla visade stor respekt för varandras arbete och hade stor yrkesstolthet, säger Martin.

En annan uppgift var att eleverna skulle fundera vilka kompetenser som behövs inom området.

– Jag har alltid velat bli läkare. Nu har jag betydligt bättre koll på hur det funkar på riktigt. Jag har genom veckan fått en betydligt bättre bild av yrket och är nu väldigt sugen på att plugga vidare till läkare och säker på att mitt val är rätt. Hade vi inte haft jobbskuggningen hade jag varit mycket mer osäker på mitt val.

Jag inser nu att det finns väldigt många olika slags läkare. Det jag gillar med yrket är att det också är väldigt socialt och man får mycket kontakt med olika människor.

– Det kändes som avdelningen jag var på var som en stor familj. Arbetsdagen började med ett morgonmöte. Därefter hade personerna olika arbetsuppgifter men sedan träffades man för att fika och luncha. Det kändes som jag också blev en del av familjen, avslutar Martin.

Pär Wiik, skola-arbetslivsutvecklare, Varbergs Kommun

2017-02-06Jonas Mollberg

 naturvetenskapsprogrammet  jobbskuggning  skola-arbetsliv